Kamphundar? Jag blir så A R G!!!

Läste precis Aftonbladet för idag där det stod om en pitbull som bet ihjäl en skotsk terrier på ett tåg.
( länk finns längre ner )
Ägaren till pitbullen förstod inte vad som flög i sin hund eftersom han inte visat någon aggrissivitet förut, enda möjliga förklaring ägaren kunde ha var att för ett par veckor sedan så blev hans hund överfallen av en schäfer och att det kan ha gjort hunden osäker i närheten av andra hundar.

Nu vet inte jag hur denna människa uppfostrat sin hund så det kan jag inte säga något om MEN det som gör mig så j*vla förbannad är detta som stog längre ner i artikeln som något ljushuvud (utan någon som helst hundvana kan jag anta) kläcker ur sig:

"tycker det är bedrövligt att så kallade kamphundar får åka tåg utan att bära munkorg."

så detta inlägg kan jag få både ris eller ros utav men de skiter jag i, hoppas ni alla som är här inne tar er tid att läsa igenom det, hundintresserad eller ej!

Jag vet inte hur många gånger man får påminna folk om att det finns ingen hund som födds aggressiv utan det är vi som hussar & mattar som uppfostrar dem till det dom blir! Alla hundar kan bli aggressiva, det behöver inte vara en såkallad "kamphund" utan det kan vara någon ur våra bruksraser (schäfer, dobberman, rotweiler t.ex), någon ur våra "sällskapsraser" (chihuahua, cavalier, pudel t.ex) eller ur våra jaktraser (stövare, terrier, tax t.ex).
Sen att det oftast är våra kamphundar man läser om i tidningen som överfallit andra hundar (eller människor) har en ganska enkel förklaring.

TYVÄRR så ser "kriminella personer" dessa hundar som ett vapen då dom är kraftigt byggda, oerhört starka, lätt lärda, smidiga, påstås vara låskäftade, riktigt "hårdhudade" och framförallt dom gör allt för sin ägare!(som dom flesta andra hundar) Nackdelen med dessa är att dom har ett väldigt "dåligt" psyke, då dom verkligen vill vara sin ägare till lags, så tränar man en hund med "anfall" eller "döda" så tror hunden att det är ok att bita sönder saker, djur & andra ting. Samma sak slår man en hund, då finns det risk att den blir RÄDD för människor och kan bli folkilsken. MEN det är fortfarande vårat eget fel!
Det är så himla fel "oj titta där är en kamphund, DEN måste vara/är farlig!!!" J A G B L I R S Å  A R G!

Det finns faktist seriösa hundägare där ute i vårt avlånga land, men dom är det ingen som lägger märke till och lyfter fram, NEJ det är bättre med det negativa!
Om vi lägger fram de såhär även fast det skulle vara bevisat att 10 000 "kamphundar" gjort en bra gärning var, så kommer det 1, bara 1 "kamphund" och biter någon/något. Då skiter folk i alla bra saker dom gjort och ser bara vad farliga dem är.

Skulle ni tänka samma sak om en pudel? Dem ser man ju på cirkus, små söta och duktiga. Om en pudel skulle bita ihjäl en annan hund skulle dom också vara farliga och borde inte få åka tåg utan munkavel längre då? Det tror jag inte samma folk skulle tycka som tycker detta om "kamphundar".

Och en sak till "kamphundar" ville inte denna person ha på tåget, men vad sägs om pedofiler? narkomaner? mördare? kvinnomisshandlare? vill dom ha dessa på tåget sittandes breve sig då?

Jag tycker synd om HUNDARNA! Dom får ta skit för hur vi beter oss i deras närhet och uppfostrar dem!
Jag tycker att det enda vi (folket) kan göra är att hoppas och be dem som säljer dessa hundar att dom kör stenhårt med kontoller över hur den eventuella nya hussen eller matten är som person.
Är den straffad för något brott? Är den för ung för en hund som denna? FÖRSÖK att ta reda på lite om personen inte bara namn, address & födelsenummer.

Nu vet jag att det finns kennlar & andra uppfödare som redan är STENHÅRDA med vilka dom säljer sina valpar/hundar till, så en stor eloge till er och tack för ert fina jobb!

Så med detta vill jag ha sagt, varför? varför bara "kamphundar"?
Ska dom ha munkavel på tåget, så ska alla ha de! Tänk om de kommer en schäfer eller liknande och börjar hugga "kamphunden" med munkavel, den har inte en chans att försvara sig.

Samma sak med oss människor. Slår en till mig, då slår jag tillbaka, det tror jag alla gör.
Ska ni sätta handklovar på mig på tåget då?


Nu blev det väldigt negativt inlägg detta, OCH jag menar absolut inte att alla människor tycker såhär ifall det framstod som så. Jag var bara tvungen att få ilskan ur mig!

Länk till artikeln på aftonbladet.

Take care

Kommentera
Postat av: Sandra

haha jo men den är nog god kl sex på kvällen också;).. vadå låten är grym=) haha. Bra skrevet är på din sida=)...

2008-05-22 @ 00:35:56
URL: http://sandrusen.blogg.se
Postat av: Sara

Den lilla hunden kan ju gett vilka signaler som helst också, vi människor har ingen aning, som gjorde att den stora attackerade. Minsta lilla kan utlösa en attack, en rykning på läppen som inte vi ser.. Så sjukt dåligt av media och skriva "kamphundar" när ska dom lära sig att de inte finns något som heter så längre?!



Vill göra fler tattoos men först fylla i den på ryggen =) man måste ju ta hand om dom gamla också, de får inte glömmas bort hehe!

2008-05-22 @ 18:18:26
URL: http://candis.blogg.se/
Postat av: Hanna

Håller med dig till 100%.

Jag skäms för den påtagliga okunskapen bland människor när detta ämne dyker upp.

Jag möts dagligen av människor som tycker att min schäfer är så ovanligt lugn och fin, men det handlar ju bara om att man hela tiden måste se till hundens behov.

2008-05-22 @ 18:37:12
URL: http://daysofnaivety.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera:

Trackback