Dagens ämne : Nyttigt med depression - Aftonbladet Kropp & Hälsa

"Forskare: Det gör oss starka

De som predikar om positivt tänkande verkar ha fått allt om bakfoten.

I varje fall om man ska tro på vad amerikanska forskare säger.

De lyfter nu fram ett kontroversiellt påstående – att depression i själva verket är nyttigt"

haha det blir bara värre och värre!
Så jag ska "må bättre" som person genom att vara deprimerad? Skrattretande!

"Men nu säger amerikanske forskare att lättare depression kan vara nyttig. De hävdar att nedstämdhet gör en människa starkare och motiverar till positiva livsförändringar"

Ursäkta ordspråket men vad f*n räknas som "lättare" depression? Någon som har något förslag.
Är det då man ligger i sängen och inte orkar öppna upp ögonen?
Eller kanske då man inte vill träffa folk för man ständigt tror att dem dömer en för tal, utseende, vad man gör etc.
Är det då man ägnar 4 timmar extra framför spegeln varje dag än man vanligt gör?
Eller är det då man inte vet vad man har att leva för o känner sig meningslös?
Inte vet jag, men efter att mått psykiskt dåligt i 8 år så ser inte jag hur detta skulle kunna stärka mig!!!!!!
Minsta lilla motgång o man är tillbaka på ruta ett igen! Liggnas i sängen o gråter!!!!!!!!!!!!!!!

"Tidskriften New Scientist skriver att många psykiatriker befarar att det snarare stjälper än hjälper, att behandla en deprimerad patient med starka mediciner. De tror att det kan skada evolutionen av människans känsloliv."

Tacka vet jag mina citalopram! Utan dem vet jag inte vart jag tagit vägen!
Åt dem mellan 12-16 års ålder och fick sen börja med dem i sommras igen så tro mig, hade jag vetat att det funnits minsta chans till att jag klarat detta utan medicin & psykolog så hade ja försökt!
Men får man självmordstankar och inte ens tycker sig vara värd skiten under SINA EGNA skor då är något gravt fel och man bör INTE genomgå detta ensam!!!
Visst ja erkänner, tabletterna har som bieffekt sömnbesvär. och jag har det någorlunda, och med sömnbesvär kommer humörsvängningar som min älsk får stå ut med TYVÄRR:
Men samtidigt så vill jag inte ens veta hur jag hade vart utan tabletterna! Om jag ens vart i livet idag!

Bli stark utav depression? skulle INTE tro de!! Det är något som kommer följa mig genom hela mitt liv, ligga där o lura och vänta på en möjlighet att visa sig! Minsta motgång som jag tar åt mig kommer "monstret" se sin chans att ta över min hjärna igen!
Det kommer vara en strid som aldrig tar slut!

Enligt mig med erfarenhet utav det är detta rena rama skitsnacket! läs artikeln här Aftonbladet


Kommentera
Postat av: Dragana

Hm. Att depressionen skulle vara nyttig? Vad är det för idiot som kommer på sådant strunt?!

Hur kan man må bra av att må så dåligt som det bara går?! Hm. Det kan jag inte alls hålla med om!



(Svar: Hm, det där med mode är väl inte helt å hållet min grej, men jag älskar att shoppa!

Just nu så här framåt våren/slutet på vintern är ett par snygga svarta stövlar alltid bra att ha. Med stuprör mörka jeans som aldrig går ur mode! Och så halv långa tunnikor med lite lös passform. =)) Det är riktigt snyggt, tycker jag.



Ah, hon var fin. Hur mycket kostade hon?)

2009-01-15 @ 20:35:40
URL: http://iseedee.blogg.se/
Postat av: Dragana

Svar: Haha, precis.. vad man tycker om för kläder och så, varierar från person till person! Och kroppstyp!

2009-01-15 @ 21:37:35
URL: http://iseedee.blogg.se/
Postat av: Anonym

Svar nr2: Hehe... 12000? Är hon gjord av guld eller?! :O

2009-01-15 @ 21:38:19
Postat av: Yonna

haha neeee det där lät inte riktigt vettigt...

2009-01-15 @ 22:21:09
URL: http://tistlan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag helt säker på att nederlag i livet gör människan starkare, det är väl nästan självklart! En dag bestämmer man sig för att resa på sig och ta tag i livet igen.. och du lovar dig själv att aldrig mer hamna där.. Fem personer i min familj har drappats av depressioner.. 1 finns inte mer.. 4 mår idag toppen bra och lever livet! Vi har även lovat oss själva att aldrig hamna där, men att det är sunt att vara ledsen ibland.. Lagom ledsen. Utan min depression skulle inte jag vara den jag är idag..

2009-01-17 @ 16:10:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera:

Trackback