Tisdag

Hallå, då var de tisdagkväll d :)
Sitter o inväntar att kl ska bli 9 så man får slå över te kanal 5 och DH :D i like it!!
Blev ingen städning igår :S och dock inte idag heller (gryyymt lat e ja :P) har bara tittat på fanskapet och tänkt att ja ska ta tag i de. Men hela tiden hittat en BRA anledning till att låta bli :P ja e dukkti ja!! :D Så vid 5 kom mamma o hämta mig så ja kom iväg o köpte världens bästa Tilda en födelsedagspresent! Hon fyllde 3 år igår och de måste ju firas :)

O efter de kände ja inte riktigt för o åka hem o sitta här själv, så blev med till SFK lokalen(Sportfiske klubben) och tog en kaffe där me mamma, pappa och övrigt folk som var där för o stri skit ;)

När ja kom dit satt dem o diskuterade ett VÄLDIGT vanligt ämne som folk har VÄLDIGT skilda åsikter om ALLTID.. nämligen vargar.. har insett att de är ingen idé o ens diskuterat det, för vissa folk bryr sig inte ens om vad andra tkr så de är de mesta onödiga ämnet o diskutera då man ändå aldrig kommer komma nån vart med det. (Fast nu ville dem tydligen bilda något parti mot vargar) Vissa vill att vargen ska försvinna, andra inte.. Vissa tror att vargen kommer att "ta över" om några år, medans andra tror att vildsvinen kommer utrota vargen.. ja diskutionerna kan pågå hur länge som helst, varför ens försöka lixom?! Blir så trött när folk inte tkr att man ska få ha en egen åsikt utan ska övertala en te o tycka som de gör.. Inse, alla tycker inte lika, och tänk er vad tråkigt om alla alltid skulle hålla med om allt :)

Jag personligen är lite splittrad på frågan.. Vill inte påstå att ja är varken för eller emot varg.. MEN blir de för många, går för nära städerna, börjar kännas hotande och ger sig på boskap & tamdjur, då är jag för skyddsjakt (Nu vet jag många som skulle säga här att jägarna skjuter ju vargens mat så den måste ta boskap eller något sånt, visst de kan vara sant, men jag tänker såhär; boskapen/djuren är det någon som äger och blir riktigt ledsen över att förlora och förlorar pengar som alla människor är beroende av. Medans de vilda djuren inte kostat någon nått. Sen så finns det ju mer vilt än det jägarna tar så nog borde maten räcka, är inte helt hundra på detta men räknas det inte ut hur många som får skjutas som max på t.ex. älgjakt?)
Men annars, så länge dem "bara finns" utan o göra nån större skada, så låt dem göra de.. Sen kan ja ju även säga att jag absolut inte vill träffa på en varg, jag har respekt för dem (som för alla andra vilda djur) och är även rädd för min Gaias skull då man hört/läst om fler o fler vargattacker på hundar nu på senare tid..

jaja åter till bloggen.. har nyss kommit hem iaf, och får väl se om ja kommer över te Jenny idag för o fira Hild då hon inte är hemma än o ja e lite lätt seg.. annars får de bli imorgon :) Tilda blir nog lika gla ändå ;) (och även Dundra)

Nu ska ja ta mig en temugg iaf, hoppas ni har det gött i detta höstväder! Vill verkligen ha snö nu, så man har en chans o bli lite piggare när de blir just :) HATAR REGN!!

Grattis Vilda Tilda en dag i efterskott :D
16 Nov:
Nej de är ingen vanlig dag för de är Tildas födelsedag, HURRA HURRA HURRA!! :D


Kommentera
Postat av: Sanna

Dä var någon stans där jag läste om rådjur..

Cirka 80% går till jägarna ocg 20% till vargen..



Sen så var den en annan artikel jag har läst.

Älgar blir inte mer än ca 3år och den största dödsorsken är jägare..



Knövligt det där...

2009-12-16 @ 18:50:55
URL: http://sannis1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera:

Trackback